Wprowadzony przez Francję zakaz lotów krótkodystansowych został wykorzystany do szerzenia dezinformacji przez osoby negujące zmiany klimatyczne. Narracje te mają na celu ukazać działania zmierzające do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych jako absurdalne i uderzające wyłącznie w zwykłych obywateli. Przykładowo Wojciech Cejrowski twierdzi, niezgodnie z prawdą, że zakaz obejmuje wszystkie loty trwające poniżej 2,5 godziny. W rzeczywistości zakaz obejmuje loty krajowe na zaledwie 3 trasach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Stanowi to mniej niż 3% wszystkich francuskich tras krajowych.
Manipulacja
Więcej o naszym systemie oceniania:Polonia Christiana sugeruje w nagłówku, że zakaz obejmuje wszystkie loty krajowe, a francuskie działania nazywa szaleństwem i zieloną ideologią.
Cejrowski w swoim wpisie stosuje słownictwo charakterystyczne dla myślenia spiskowego, a społeczeństwo dzieli na tzw. plebs i elity. Według podróżnika działania francuskiego rządu są podejmowane w imię „dogmatów sekty klimatycznej”. Ze względu na fałszywe informacje zawarte w tweecie Cejrowskiego odbiorca może dojść do wniosku, że z tablicy połączeń znikną takie trasy jak Bordeaux-Londyn, Marsylia-Berlin czy Nicea-Rzym, a z Krakowa do Paryża będziemy mogli dolecieć wyłącznie prywatnym odrzutowcem. Nic bardziej mylnego.
Zakaz lotów krótkodystansowych we Francji
W 2020 roku dotknięta skutkami pandemii COVID-19 Air France zwróciła się do rządu o pomoc finansową w wysokości 7 mld euro. Francuski rząd przystał na tę prośbę. Przydzielenie funduszy uzależnił jednak od realizacji działań redukujących emisję CO2, m.in. poprzez ograniczenie konkurowania przewoźnika z koleją na ośmiu krajowych trasach, które można pokonać pociągiem w czasie nieprzekraczającym 2,5 godziny.
Zakaz lotów przegłosowano w 2021 roku, jednak nie wszedł w życie, gdyż czekano na zielone światło od Komisji Europejskiej. Ta w grudniu 2022 roku stwierdziła, że nowe prawo jest zgodne z prawodawstwem unijnym. Uznała jednak, że aby trasa została zakazana na mocy wprowadzonego prawa, musi istnieć dla niej alternatywna trasa kolejowa zdolna do przewozu takiej samej liczby pasażerów. Usługi kolejowe na trasie muszą być częste, punktualne i wystarczająco dobrze połączone. Pasażerowie powinni mieć też możliwość odbycia podróży pociągiem tam i z powrotem tego samego dnia, spędziwszy osiem godzin w miejscu docelowym.
W związku z tym zakaz, który ostatecznie wszedł w życie 23 maja 2023 roku, objął zaledwie 3 trasy: z portu Paryż-Orly do Bordeaux, Nantes i Lyonu. Na tych odcinkach działa sieć kolei dużych prędkości (TGV). Wraz z rozbudową sieci kolejowej zakaz może w przyszłości obejmować więcej tras.
Zakaz lotów a redukcja emisji CO2
Nowe prawo jest częścią ustawy klimatycznej, która ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w 2030 roku o 40% w porównaniu z poziomem z 1990 roku. Dodatkowo przewoźnicy będą zobowiązani nowym rozporządzeniem do wprowadzenia kolejnych rozwiązań ograniczających emisję gazów cieplarnianych. Rozwiązania te mają zredukować emisję CO2 do 2030 roku do połowy poziomu emisji z 2005 na pasażerokilometr oraz o 50% do roku 2024 na trasach krótkodystansowych. Dodatkowo do 2025 roku Air France ma obowiązek wykorzystywania minimum 2% paliwa pochodzącego ze źródeł alternatywnych. O tym, jak różnią się emisje na trasach krótkodystansowych i długodystansowych oraz jak prezentują się one w porównaniu do kolei, pisaliśmy szerzej w naszym wcześniejszym artykule.
Pierwotnie aktywiści domagali się, by przepisy obejmowały loty, które można zastąpić czterogodzinną podróżą pociągiem. Wprowadzone przepisy mają zatem charakter symboliczny i nie wpływają znacznie na redukcję emisji. Są jednak krokiem w dobrą stronę.
Prywatne odrzutowce
Jak podaje Le Monde, w 2022 roku Francja była krajem o największej liczbie lotów prywatnymi odrzutowcami w Europie. Temat ten jest przedmiotem debaty parlamentarnej we Francji. Poseł Julien Bayou i posłanka Christine Arrighi z partii Zielonych przygotowali projekt ustawy, która miałaby zakazać lotów prywatnymi odrzutowcami. Według Zielonych ma to być środek „sprawiedliwości społecznej” angażujący najbogatszych w ograniczenie konsumpcji na rzecz walki z kryzysem klimatycznym. Zwracają oni uwagę, że zakaz dotknie najmniejszą liczbę osób mających największy i najbardziej bezpośredni wpływ na klimat. Obejmowałby on loty z lub do Francji kontynentalnej samolotami, którymi podróżuje mniej niż 60 pasażerów.
Podsumowanie
Wbrew temu, o czym próbuje nas przekonać Wojciech Cejrowski, Francja nie zakazała wszystkich lotów krajowych ani krótkodystansowych. Nowe przepisy dotyczą zaledwie trzech połączeń na trasie z portu Paryż-Orly do Bordeaux, Nantes i Lyonu. Na tych odcinkach pasażerowie mogą korzystać z kolei dużych prędkości.
Źródła
Rynek Lotniczy: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/air-france-rzadowa-pomoc-za-brak-konkurencji-z-koleja-8503.html
Forsal.pl: https://forsal.pl/artykuly/1472251,francja-pomoc-dla-linii-lotniczych-air-france-klm.html
Rynek Lotniczy: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci//ke-zatwierdza-francuski-zakaz-lotow-krajowych-16197.html
Clement Beaune: https://twitter.com/CBeaune/status/1660884781519847426
Raport Kolejowy: https://raportkolejowy.pl/czy-francuski-zakaz-lotow-na-krotkich-dystansach-ma-sens-tak-bo-jest-tgv/
Ministerstwo Transformacji Ekologicznej: https://www.ecologie.gouv.fr/compensation-des-emissions-gaz-effet-serre-des-vols-nationaux