Czy w Portugalii tylko 152 pacjentów zmarło z powodu COVID-19?

Czy w Portugalii tylko 152 pacjentów zmarło z powodu COVID-19? Czy w Portugalii tylko 152 pacjentów zmarło z powodu COVID-19?

Od kilku dni w internecie powielana jest sensacyjna wiadomość o tym, jakoby sąd w Lizbonie poinformował, iż z powodu COVID-19 w Portugalii zmarły tylko 152 osoby zakażone koronawirusem, a nie ok. 17 tys. jak twierdził rząd. Jest to błędna interpretacja orzeczenia sądu.

Teza:
Sąd w Lizbonie powiadomił, iż w Portugalii z powodu COVID-19 zmarło jedynie 0,9% zakażonych (152 osoby).

Dwa dni temu portal LifeSiteNews opublikował artykuł, zajmujący się wydanym przez sąd w Lizbonie orzeczeniem podającym ilość zgonów spowodowanych zakażeniem koronawirusem. Redakcja twierdziła, iż według informacji podanych przez sąd, jedynie 0,9% pacjentów chorych na COVID-19, tj. 152 osoby, zmarło z powodu choroby. Informacja ta wzbudziła kontrowersje, ponieważ według powszechnie podawanych danych, liczba zgonów z powodu wirusa w Portugalii wynosi ponad 17 000. LifeSiteNews to kanadyjski, prawicowy portal, prezentujący antyszczepionkowe poglądy i często rozpowszechniający fałszywe treści. W lutym 2021 roku ich kanał na YouTube został usunięty ze względu na szerzenie dezinformacji związanej z pandemią.

Informacja o zgonach w Portugalii była powielana między innymi przez portal Do Rzeczy.

Lizbona 152 pacjentów
Źródło: DoReczy/Google Cache

Zarówno LifeSite News jak i Do Rzeczy usunęły już rzeczone wpisy ze swoich stron. Niestety zrzuty ekranu fałszywego artykułu krążą po mediach społecznościowych i są szeroko udostępniane. Przykłady tu i tu.

Nieporozumienie wynika z błędnej interpretacji orzeczenia sądu. W ostatnim akapicie 13. strony dokumentu możemy przeczytać, że między 2020 a 2021 rokiem zostały wystawione 152 akty zgonu spowodowanego COVID-19. Jednak jest tam też zaznaczone, iż chodzi o akty zgonu wystawione tylko przez lekarzy pracujących dla Ministerstwa Sprawiedliwości.

Fragment dokumentu wydanego przez Sąd w Lizbonie

Jak podaje Observador, lokalna organizacja sprawdzającą fakty, na podstawie informacji otrzymanych od portugalskiej Generalnej Dyrekcji Zdrowia, lekarze wydają akty zgonu dla Ministerstwa Sprawiedliwości jedynie w przypadkach, gdy istnieje podejrzenie, iż zgon nastąpił w następstwie przestępstwa. Są to głównie nagłe zgony o nieznanej przyczynie. We wszystkich pozostałych wypadkach, akty zgonu wystawiane są przez lekarzy pracujących dla Ministerstwa Zdrowia. To oni potwierdzają większość zgonów składających się na ponad 17 000 śmierci spowodowanych wirusem w Portugalii.

Podsumowanie

Dokument wydany przez Sąd w Lizbonie został niepoprawnie zinterpretowany. Wspominane w nim 152 przypadki zgonów spowodowanych COVID-19 są jedynie przypadkami potwierdzonymi dla Ministerstwa Sprawiedliwości, podczas gdy większość zgonów jest potwierdzana przez lekarzy pracujących dla Ministerstwa Zdrowia.

 

Źródła

World o meter:  https://www.worldometers.info/coronavirus/country/portugal/

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/LifeSiteNews

News in 24: https://news.in-24.com/news/88172.html

Observador: https://observador.pt/factchecks/fact-check-mortes-oficiais-por-covid-19-em-portugal-nao-ultrapassam-as-152-vitimas/

Andre Dias: https://andre-dias.net/wp-content/uploads/Fwd-Sentenca.pdf

Wykop: https://www.wykop.pl/wpis/58774783/pawel-lisicki-to-by-sie-ze-wstydu-spalil-za-to-ze-/

Julia Weltrowska 10 wpisów

    Studentka Instytutu Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Na co dzień stara się śledzić bieżące wydarzenia kulturowe w kraju i na świecie. Prywatnie pasjonatka języków obcych, kina i kreskówek.