Wystartował nowy rok szkolny 2020/2021. W tym okresie wraca temat nauczania religii w szkole i manipulacje lub nieścisłości z tym związane. W ostatnich dniach popularna stała się grafika przedstawiająca liczbę godzin poszczególnych przedmiotów w szkole podstawowej, w roku szkolnym 2019/2020, w 8 letnim cyklu nauczania.
Manipulacja
Więcej o naszym systemie oceniania:Poniżej prezentujemy, jak wygląda omawiana grafika:
Udostępnił ją między innymi Robert Biedroń na swoich profilach na Facebooku i Twitterze.
Czy „plan lekcji” prezentuje prawdziwe dane?
Grafika, myląco nazwana „planem lekcji” przedstawia prawdziwe dane, ale została wyjęta z szerszego kontekstu i zestawienie umieszczonych tam przedmiotów jest dyskusyjne. „Plan lekcji” pochodzi z artykułu portalu sprawdzającego fakty Konkret24 i został tam bardzo dokładnie opisany. Samodzielnie jednak stanowi pewnego rodzaju manipulację. Oto kilka ważnych punktów, o których warto pamiętać, a których brak w grafice powyżej:
- Religia nie jest obowiązkowym przedmiotem.
Zgodnie z prawem oświatowym z 2002 roku oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 1992 roku nauczanie religii nie jest obowiązkowe.
Warto jednak odnotować, że jeśli rodzice wyrażą zgodę na uczestniczenie dziecka w lekcjach religii, to jest ona traktowana jako przedmiot obowiązkowy i wlicza się go do średniej z ocen. Finalnie jednak umieszczenie religii razem z przedmiotami obowiązkowymi na grafice, bez uprzedniego wyjaśnienia może stanowić manipulację.
2. Religia jest nauczana już od etapu przedszkolnego. Nauczanie geografii i biologii natomiast rozpoczyna się w piątej klasie szkoły podstawowej, a chemii i fizyki w siódmej klasie.
Kolejną kwestią nieuwzględnioną w grafice to moment rozpoczęcia nauczania geografii, biologii, chemii i fizyki. Jest on bardzo różny w stosunku do rozpoczęcia nauczania religii, które może być już obecne na etapie wczesnoszkolnym, a nawet przedszkolnym. Bardzo dobrze wyjaśnia to tabelka poniżej, oraz ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, opublikowany przez MEN.
Na zaprezentowanych danych, jasno widać, że:
- geografia i biologia – rozpoczyna się od klasy piątej,
- chemia i fizyka – rozpoczyna się od klasy siódmej.
W czwartej klasie dzieci mają tylko lekcje „Przyrody”, która ma za zadanie stopniowe wprowadzanie uczniów w kształcenie geograficzne i biologiczne.
Podsumowanie
Popularna grafika udostępniania w mediach społecznościowych może wzbudzać pewne kontrowersje bez dokładnego wytłumaczenia. Zestawianie religii z geografią, biologią, chemią i fizyką mija się z celem, gdyż edukacja tych przedmiotów rozpoczyna się na różnych etapach nauczania, w różnym wymiarze godzin. Warto pamiętać również, że religia nie jest obowiązkowa, podczas gdy geografia, biologia, chemia i fizyka są przedmiotami obowiązkowymi. Pamiętajmy, że nawet prawdziwe dane, wyjęte z kontekstu mogą prowadzić do manipulacji.
Źródła
Nowa Era: https://www.nowaera.pl/reforma-oswiaty-pod-lupa/ramowe-plany-nauczania
Rozporządzenie MEN: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000639