Po siłowym sprowadzeniu na lotnisko w Mińsku samolotu Ryanair, w celu aresztowania opozycyjnego działacza Ramana Pratasiewicza przez władze Białorusi, Unia Europejska odpowiedziała sankcjami. Zapowiedziano również zakaz lotów nad terytorium UE dla przewoźników białoruskich. Rozważana jest ponadto decyzja o obowiązkowym omijaniu terytorium Białorusi przez samoloty z Unii. Do tej pory na własną rękę połączenia zawiesiło kilku przewoźników, między innymi LOT.
W związku ze sprawą media społecznościowe zapełniły się plotkami i fałszywymi grafikami sugerującymi, że już w tym momencie niebo nad Białorusią jest całkowicie puste. Najpopularniejszy rzekomy screen z serwisu Flightradar udostępniły setki użytkowników Facebooka.
Manipulacja
Więcej o naszym systemie oceniania:
Na grafice udostępnionej między innymi przez słynący z rzetelności profil Konflikty i Katastrofy Światowe (co dobitnie pokazuje, jak niebezpieczny może być fake news) widzimy puste niebo nad Białorusią. W rzeczywistości ruch lotniczy nad Białorusią zauważalnie nie zmalał, choć tak sugeruje rzekomy zrzut ekranu z Flightradar. W momencie pisania artykułu niebo nad Białorusią wyglądało tak:
Zachęcamy do samodzielnego weryfikowania tego typu grafik u źródła, w tym wypadku w serwisie Flightradar24.
Tego typu manipulacji łatwo dokonać korzystając z zapisów archiwalnych Flightradar i odpowiednio kadrując mapę. Tym sposobem możemy na przykład zasugerować, że wczoraj nad Polską nie latały samoloty.
By uzyskać jeszcze lepszy efekt, można skorzystać z programu graficznego, by dodać więcej samolotów w przestrzeniach powietrznych innych państw.
Podsumowanie
Niezależnie od faktu czy puste niebo nad Białorusią w serwisie Flightradar uchwycono przypadkiem w dogodnym momencie czy było celową manipulacją, nie ma wątpliwości, iż w tej chwili ruch lotniczy odbywa się na tym obszarze względnie normalnie.
Zapowiedziano wstrzymanie lotów białoruskich linii do UE, a niektórzy przewoźnicy samodzielnie zadecydowali o zawieszeniu połączeń z Mińskiem, jednakże sankcje nie weszły jeszcze w życie. W niedługim czasie można spodziewać się kolejnych decyzji UE, lecz nic nie wskazuje na to, by już teraz przestrzeń powietrzna Białorusi była całkowicie pusta.
Źródła
Flightradar https://www.flightradar24.com/52.77,26.05/5