Ryzyko śmierci z powodu grypy dwukrotnie większe niż z powodu koronawirusa? To fake news.

Ryzyko śmierci z powodu grypy dwukrotnie większe niż z powodu koronawirusa? To fake news. Ryzyko śmierci z powodu grypy dwukrotnie większe niż z powodu koronawirusa? To fake news.
  • Rozliczne polskie media podały nieprawdziwą informację prawdopodobnie na podstawie błędu w depeszy prasowej PAP.
  • Oryginalna wiadomość mówi, że ryzyko śmierci na grypę jest dwukrotnie większe, gdy pacjent już jest zakażony koronawirusem.
  • Błąd wynika z niewłaściwego tłumaczenia z języka angielskiego.
Aktualizacja 23.02.2020 Autor depeszy PAP potwierdził nam, iż doszło do błędu w tłumaczeniu. Notatka zostanie poprawiona.

W ostatnich 24 godzinach rozliczne portale i media tradycyjne podały nieprawdziwą informację, jakoby śmiertelność z powodu grypy była dwukrotnie większa niż z powodu koronawirusa. O sprawie napisały między innymi RMF24, Polsat News, Gazeta.pl czy Polskie Radio24.

Gdzie powstał błąd?

Serwisy odsyłają do depeszy PAP oraz oryginalnego tekstu BBC. W tym jednak próżno szukać informacji, jakoby śmiertelność na grypę była większa niż na COVID-19. Taka informacja znalazła się jedynie w polskim tłumaczeniu, w oryginale ten fragment brzmi tak:

„Research from Public Health England looking at Covid-19 illness between January and April among nearly 20,000 hospital patients suggests risk of death is more than doubled for people who catch flu on top of coronavirus, compared to coronavirus alone.”

Tłumaczenie:

„Badanie Public Health England analizujące chorobę Covid-19 między styczniem a kwietniem wśród prawie 20.000 hospitalizowanych pacjentów sugeruje, że ryzyko śmierci jest ponad dwukrotnie większe dla osób, które złapią grypę mając już koronawirusa, w porównaniu do osób chorych na samego koronawirusa.”

 

koronawirus grypa
BBC/PAP

 

Oryginalny przekaz jest jasny: badanie wykazało, iż dwukrotnie wzrasta ryzyko zgonu na grypę, jeśli pacjent choruje w tym samym czasie na COVID-19.

Polskie serwisy powieliły najprawdopodobniej błędne tłumaczenie tego fragmentu, zmieniając całkowicie kontekst wiadomości i dodając clickbait’owe tytuły. Przyczyna tkwi najpewniej w notatce PAP z godziny 11:52 z 22.09.2020, na której oparły się media.

 

koronawirus grypa
Źródło: PAP

 

BBC natomiast bazowało na notatce prasowej Public Health England, opublikowanej na stronie www.gov.uk.

Tutaj również przekaz jest prawidłowy. Zagraniczne media podały informację w niezmienionej formie.

 

koronawirus grypa
The Guardian/Evening Standard

Przypominamy, iż wielokrotnie potwierdzonym faktem jest, iż COVID-19 jest zdecydowanie bardziej zaraźliwą i niebezpieczną od grypy chorobą, szacunkowo charakteryzującą się nawet 10 razy większą śmiertelnością.

Podsumowanie

To najprawdopodobniej błędne tłumaczenie depeszy PAP zrodziło zafałszowany przekaz, który po przebiciu się do głównego nurtu został powielony przez największe media. Miejmy nadzieję, iż wszystkie portale zamieszczą odpowiednie sprostowania, by swoją działalnością nie nasilać chaosu informacyjnego związanego z pandemią SARS-CoV-2.

Źródła:

Public Health England: https://www.gov.uk/government/news/record-numbers-offered-flu-vaccine-as-those-with-flu-and-covid-19-more-likely-to-die

BBC: https://www.bbc.com/news/health-54233515

Hopkins Medicine: https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-disease-2019-vs-the-flu

Michał Pawela 60 wpisów

    Analityk i miłośnik dalekich wypraw z plecakiem, najłatwiej spotkać go w krajach, które ministerstwa odradzają podróżnikom. Zajmuje się wywiadem jawnoźródłowym i analizą informacji w bezpieczeństwie międzynarodowym. Fake newsy tropi z zamiłowania.