W maju dużą popularnością cieszyła się rolka na Facebooku przedstawiająca efektowny wybuch furgonetki we Włoszech. Autor wideo opisał go poniższymi słowami, sugerując, że przyczyną pożaru był silnik elektryczny:
Tak wygląda płonące elektryczne auto dostawcze we Włoszech. Ciekawe jakie będą skutki płonącej elektrycznej ciężarówki?
Film wyświetlono 230 tysięcy razy. Inne wideo z ujęcia z drugiej strony ulicy, ale z tą samą dezinformacją, wyświetlono 1,7 miliona razy. W artykule wyjaśniamy, że powodem eksplozji były przewożone butle z tlenem, a samochód miał silnik benzynowy.
Furgonetka we Włoszech
Na początek zlokalizujmy pożar furgonetki. Na filmie widoczny jest baner z reklamą firmy Delpapa wraz z numerem telefonu 02 54 53 499. Po wpisaniu go w Google trafiamy na stronę internetową domu pogrzebowego w Mediolanie.
Następnie szukamy artykułów z włoskiej prasy z frazą „Esplosione di un furgone a Milano”, czyli „Wybuch samochodu dostawczego w Mediolanie”. Wynik pokazuje serie publikacji dotyczących pożaru furgonetki z 11 maja 2023 roku.
Wybuch butli z tlenem
Jak podaje włoska prasa, między innymi dziennik Corriere della Sera, źródłem efektownej eksplozji nie był silnik elektryczny, a butle z tlenem. Rzeczywiście, według kierowcy furgonetki pożar zaczął się pod maską samochodu. Jednak w żadnym artykule prasowym ani w wypowiedzi mediolańskiej policji nie informowano o rodzaju silnika w aucie dostawczym. Samochód dostarczał tlen do pobliskiej apteki przy Via Pier Lombardo.
Silnik spalinowy na benzynę
Poprosiliśmy Davida Puente z redakcji włoskiego portalu fact-checkingowego Open o pomoc w weryfikacji rodzaju silnika furgonetki. Puente skontaktował się ze strażą pożarną w Mediolanie, która potwierdziła, że samochód miał silnik benzynowy.
Pożary aut elektrycznych
W mediach społecznościowych dużą popularnością cieszą się filmy sugerujące, że pożary aut elektrycznych są normą. Zdarza się, że wprowadzają Internautów w błąd, jak w sprawie pożaru 50 aut w parkingu podziemnym w Warszawie z 2020 roku. Jak wykazało śledztwo, jego przyczyną nie było auto elektryczne, a awaria instalacji elektrycznej w budynku.
Jak w statystykach wyglądają pożary aut ze względu na rodzaj silnika? Serwis ubezpieczeniowy Auto Insurance EZ przeanalizował dane amerykańskich instytucji: National Transportation Safety Board (NTSB), Bureau of Transportation Statistics (BTS) oraz rządowego portalu Recalls.gov.
Poniżej prezentujemy zestawienie pożarów aut z podziałem na silniki hybrydowe, spalinowe i elektryczne. Wynika z niego, że pojazdy hybrydowe zajmują pierwsze miejsce pod względem największej liczby pożarów na 100 000 sprzedaży. Pojazdy napędzane benzyną są na drugim miejscu, a pojazdy elektryczne na trzecim, z zaledwie 25 pożarami na 100 000 sprzedanych pojazdów elektrycznych. Z badania widać dużą dysproporcję, jeśli chodzi o występowanie tego typu awarii w autach spalinowych i elektrycznych. Dlaczego zatem istnieje ogólne przekonanie, że auta elektryczne płoną częściej? Może wynikać to z tego, że pożary takie są bardzo efektowne, przez co przedstawiające je nagrania są bardzo popularne i chętnie udostępniane przez media. Nie bez znaczenia jest fakt, że silniki elektryczne płoną dłużej i trudniej je ugasić. Stąd powstaje wrażenie, że samochody z silnikami elektrycznymi płoną dużo częściej niż te spalinowe.
Podsumowanie
Furgonetka, która spłonęła 11 maja w Mediolanie, nie miała silnika elektrycznego, tylko spalinowy na benzynę. Źródłem wybuchu były przewożone przez auto butle z tlenem. Najnowsze badania statystyczne z USA pokazują, że pożary aut elektrycznych są statystycznie rzadsze niż aut spalinowych.
Źródła
Corriere della Sera: Milano, grossa esplosione in centro: scoppia un furgone che trasportava bombole di ossigeno in via Pier Lombardo
Auto Świat: To nie auto elektryczne było przyczyną pożaru, w którym spłonęło 50 aut
Instalki.pl: Śmiejesz się z elektryków, a to auta spalinowe płoną częściej
Auto Insurance EZ: Gas vs. Electric Car Fires [2023 Findings]