18 kwietnia, europoseł Jacek Saryusz-Wolski, cytując konto OSINTdefender stwierdził, że:
Holandia odmawia zamknięcia swych portów dla rosyjskich statków, łamiąc prawo unijne
Taką samą nieprawdziwą informację zacytowała posłanka Prawa i Sprawiedliwości, Anna Kwiecień, sugerując, że Holandia zamierza złamać unijne sankcje.
Wiadomość o tym, że Holandia nie zamierza blokować portów dla rosyjskich statków zamieścił również Radosław Poszwiński, specjalista od mediów społecznościowych w TVP Info, a także Jarosław Olechowski, szef Telewizyjnej Agencji Informacji.
W artykule wyjaśniamy skąd wzięła się ta nieprawdziwa plotka oraz jak naprawdę wygląda sytuacja w holenderskich portach w kontekście nałożonych sankcji.
Piąty pakiet sankcji Unii Europejskiej
8 marca Unia Europejska ogłosiła piąty pakiet sankcji wobec Rosji. W części dotyczącej transportu czytamy o następującym zakazie oraz jego wyjątkach:
Zakaz wstępu do portów UE statków pod banderą rosyjską. Zwolnienia mają zastosowanie m.in. do produktów medycznych, żywnościowych, energetycznych i humanitarnych.
13 kwietnia Port w Rotterdamie ogłosił, że blokada portu dla rosyjskich statków nastąpi o północy w niedzielę wielkanocną, tj. 17 kwietnia. Jak możemy przeczytać w artykule na portalu pzc.nl, w ubiegłym roku do Rotterdamu przypływało średnio trzynaście rosyjskich statków miesięcznie. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku było ich 29. Jak informuje rzecznik portu, wszystkie statki, dla których nie ma wyjątku, musiały opuścić port przed Wielkanocą. Co więcej, zakaz dotyczy nie tylko statków pływających pod rosyjską banderą, ale także rosyjskich statków, które zmieniły banderę po 24 lutego, czyli w dniu, w którym Rosja najechała na Ukrainę.
Skąd pochodzi dezinformacja o holenderskich portach?
Jak wyjaśnił OSINTdefender, dezinformacja wzięła się z wypowiedzi premiera Królestwa Niderlandów, Marka Rutte, z 9 marca. Jednak jak czytamy w artykule Reuters, Rutte nie chodziło o wyłamanie się z ustanowionych dzień wcześniej sankcji UE, a o zwrócenie uwagi, że Holandia nie może z dnia na dzień zrezygnować z importu rosyjskiej ropy i gazu, które i tak stanowią wyjątek w piątym pakiecie sankcji przeciwko Rosji. Powtórzył zatem to samo co kanclerz Niemiec oraz premier Mateusz Morawiecki.
We have to discuss our vulnerabilities in terms of our dependency on Russian oil and Russian gas. I would not plead for cutting off our supply of oil and gas from Russia today, it’s not possible because we need the supply and that is the uncomfortable truth.
Tłumaczenie:
Musimy omówić nasze słabe punkty, jeśli chodzi o zależność od rosyjskiej ropy i rosyjskiego gazu. Nie namawiałbym dziś do odcięcia dostaw ropy i gazu z Rosji, nie jest to możliwe, ponieważ potrzebujemy tych dostaw i taka jest niewygodna prawda.
Podsumowanie
Nie jest prawdą, że holenderskie porty wyłamały się z unijnych sankcji zabraniających obsługi rosyjskich statków. Unijne przepisy weszły w życie we wszystkich holenderskich portach 17 kwietnia o północy. Wyjątki, którym podlegają rosyjskie statki są jasno sprecyzowane w unijnym zarządzeniu. Dodatkowo Królestwo Niderlandów zobowiązało się do nie wpuszczania rosyjskich statków, które zmieniły banderę po 24 lutego.
Premier Mark Rutte nie sugerował, że Królestwo Niderlandów nie wprowadzi sankcji dotyczących niewpuszczania rosyjskich statków do swoich portów. Odnosił się jedynie do braku możliwości natychmiastowego zniesienia importu gazu i ropy z Rosji.
Źródła:
Europa.eu: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/IP_22_2332
Port of Rotterdam: https://www.portofrotterdam.com/en/news-and-press-releases/impact-of-russia-ukraine-conflict-on-port-of-rotterdam