Nie, w Chinach nie zniknęły 22 miliony użytkowników telefonów

Nie, w Chinach nie zniknęły 22 miliony użytkowników telefonów

Czy w Chinach „zniknęły” 22 miliony użytkowników telefonów? Takie wrażenie można odnieść, czytając niektóre artykuły w polskim internecie. Zacytujemy Wam dwa. Jeden umieszczony na portalu Polsat News, drugi na konserwatywnym Republika.pl:

Polsat twierdzi, że od listopada 2019, do marca 2020 „zniknęły” w Chinach 22 mln użytkowników telefonów:

zniknęły 22 miliony użytkowników telefonów
Źródło: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-03-27/czy-chinczycy-klamia-w-sprawie-liczby-ofiar-zniknelo-21-mln-uzytkownikow-telefonow-komorkowych/

Czy Chińczycy kłamią w sprawie liczby ofiar? „Zniknęły” 22 mln użytkowników telefonów

Liczba użytkowników telefonów komórkowych w Chinach spadła od listopada 2019 r. do marca 2020 r. o 21,03 mln. Liczba użytkowników telefonii stacjonarnej zmalała o 840 tys. – wynika z danych Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin.

Republika z kolei pisze o „zgubionych” 21 milionach osób:

22 miliony użytkowników
Źródło: https://telewizjarepublika.pl/klamstwa-w-sprawie-liczby-ofiar-covid-19-gdzie-chinczycy-quotzgubiliquot-21-mln-osob,93489.html

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin zamieściło szokujące dane na temat liczby użytkowników telefonii komórkowej. Ten odsetek od listopada 2019 r. do marca 2020 r. zmalał o 21,03 mln.

Spędziliśmy trochę czasu, aby przeanalizować dane spływające z Chin. O ile w pewnych kwestiach mamy sporo wątpliwości, tak jasno możemy stwierdzić, że stwierdzenie o znikających 22 milionach użytkowników to ewidentny:

Fake news

Informacje powyżej są fałszywe.

Czytając artykuły w Polsat News i TV Republika (ale też na innych, mniej popularnych polskich portalach) możemy odnieść wrażenie, że w Chinach nagle wyparowało 22 miliony użytkowników telefonów (chodzi o liczbę osób korzystających z telefonów komórkowych i stacjonarnych, Republika nie liczy osób korzystających z aparatów stacjonarnych, dlatego podała liczbę mniejszą). Takie założenie jest z gruntu błędne. Głównie dlatego, że w Chinach, każda osoba może mieć aż 15 numerów (5 numerów u każdego operatora telekomunikacyjnego). Informuje o tym Ejinsight i Hkej.com. To nie 22 miliony użytkowników zniknęło w Chinach. To 22 miliony subskrypcji telefonicznych zostało anulowane. To jest spora różnica i należy o tym pamiętać. Przekłamań we wspomnianych artykułach jest jednak więcej i zamierzamy je tutaj opisać.

22 miliony subskrypcji telefonicznych zostało anulowane – jaki jest powód?

Prawdą jest, że w Chinach, u głównych operatorów telefonów komórkowych zaobserwowano spadki w liczbie abonamentów  telefonicznych. Największy spadek zanotowano w styczniu i lutym. Według danych internetowych, opublikowanych przez operatorów, liczba abonamentów spadła w sumie o 20,65 miliona w styczniu i lutym. China Mobile Ltd. odnotowała spadek o prawie 7,25 miliona abonentów w okresie dwóch miesięcy, podczas gdy China Unicom Hongkong Ltd stracił 7,8 miliona abonentów, natomiast China Telecom Corp straciła 5,6 miliona w samym lutym.

Jeśli patrzyć na sprawę w szerszym przedziale czasowym, to faktycznie łącznie z telefonią stacjonarną, od listopada 2019, do marca 2020 wspomniani operatorzy zanotowali ubytek rzędu 22 milionów abonamentów.

Te dane mogą wydawać się szokujące i są wodą na młyn dla zwolenników teorii spiskowych i portali, które szukają sensacji. Jeśli jednak przyjrzymy się chińskiemu rynkowi telefonii mobilnej, to okazuje się, że Chiny mają łącznie prawie:

1.6 miliarda aktywnych abonamentów

Ubytek 22 milionów subskrybentów nie wydaje się już tak sensacyjny, jeśli pomyślimy, że w Chinach liczba abonentów telefonii to więcej niż cała chińska populacja. Wart zauważenia również jest fakt, że inwestorzy w ostatnich miesiącach skoncentrowali się na inwestycjach w technologię 5G. Znalazło to odzwierciedlenie w silnym wzroście liczby abonentów 5G. China Mobile zarejestrowało ponad 15 milionów abonentów 5G cztery miesiące po uruchomieniu, w tym 8,7 miliona w samym lutym. China Telecom zanotowało 10,7 miliona subskrypcji 5G, w tym blisko 3 miliony w lutym.

To jeden z powodów, dla którego mamy do czynienia z szybką redukcją subskrypcji w starszych sieciach. China Mobile straciła 12,5 miliona subskrybentów 4G i blisko 11 milionów subskrybentów 2G. China Telecom przestało zgłaszać numery swoich subskrybentów 4G. Jednym słowem Chiny przestawiają się na nowe technologie i w następnych miesiącach będziemy obserwować gwałtowny wzrost liczby abonamentów dotyczących tej usługi.

Próbowaliśmy się skontaktować z przedstawicielstwem China Mobile, aby zapytać, jak przyrost abonamentów 5G ma się do całkowitego zmniejszenia liczby subskrypcji (np. od kiedy zaczęto uwzględniać 5G w statystykach). Czekamy na odpowiedź. Jak tylko ją dostaniemy, to zaktualizujemy ten wpis.

Oświadczenie operatorów

Nie tylko nasz serwis zajął się sprawdzeniem faktów związanych z redukcją abonamentów. Dokonało tego również Associated Press. Redakcja serwisu skontaktowała się z telekomami i poprosiła ich o ustosunkowanie się do spadku liczby subskrybentów. AP wystosowało te zapytania, ponieważ wiele plotkarskich serwisów zagranicznych sugerowało, że Chiny zaniżają liczbę zgonów w związku z Covid -19.

Przedstawiciel China Mobile Ltd. powiedział, że chociaż sytuacja była w pewnym stopniu związana z wybuchem COVID-19, to nie była związana ze śmiercią abonentów, ale ze zmianami w stylu życia chińskich obywateli:

„Było to głównie spowodowane ograniczoną działalnością gospodarczą i społeczną wynikającą z wybuchu COVID-19” „Wielu klientów w Chinach ma wiele kart SIM i często do wykonywania tych czynności używają innych niż podstawowe kart SIM”.

Z kolei przedstawiciel China Unicom przyznał, że na rynek mają wpływ trudne czynniki:

„Przez dwa pierwsze miesiące 2020, w trakcie zmagań z wyzwaniami, takimi jak nasycenie rynku, ostra konkurencja i nowo wybuchłe zagrożenie koronawirusem, firma utrzymała dyscyplinę wewnetrzną jeżeli chodzi o rozsądną i uporządkowaną konkurencję.”

Reasumując, kolejnym powodem, dla którego operatorzy telefoniczni zanotowali spadki abonentów, jest między innymi, ustanie działalności gospodarczej wielu firm. Niektórzy pracownicy przemieszczający się pomiędzy różnymi miejscowościami za pracą, mieli więcej niż jeden numer telefonu komórkowego. W momencie trwania kwarantanny zaczęli się ich pozbywać. Sprawiedliwie trzeba przyznać, że o tym fakcie akurat wspominają również redaktorzy artykułów w Polsat News i TV Republika.

ARPU, nieaktywne konta i Water Army

ARPU (skrót z ang. average revenue per user = średni przychód na użytkownika) to termin używany przez operatorów telekomunikacyjnych do określenia miesięcznego przychodu na jednego abonenta w sieci. Telecoms.com sugeruje, że w obliczu słabych perspektyw zarobkowych związanych z pandemią,  operatorzy mogą być bardziej aktywni w usuwaniu nieaktywnych kont w swoich sieciach. Jest to sposób na zwiększenie ARPU i normalna „sztuczka” stosowana przez operatorów na całym świecie. Ten proceder również może wpływać na spadek liczby abonamentów u operatorów telekomunikacyjnych.

Jest jeszcze jedna i ostatnia kwestia, którą należy poruszyć. To sprawa internetowych trolli w Chinach. Tak zwanej „water army„, którzy wynajmowani są przez różne firmy do pisania negatywnych lub pozytywnych opinii w internecie, kreowania dezinformacji itd. W Chinach istnieje ścisła regulacja, jeśli chodzi o rejestracje numerów. Wdrożono system rejestracji nazwisk dla użytkowników mobilnych od 2016 r. Każdy musi potwierdzić swoją tożsamość. W marcu jeszcze bardziej te regulacje zaostrzono, wprowadzając kody zdrowotne. Nie zmienia to faktu, że tak jak wspomnieliśmy, w Chinach każdy może mieć do 15 numerów telefonów komórkowych (5 na każdego operatora). Wiele osób odsprzedaje swoje numery członkom „water army”. W Chinach, aby prowadzić jakąkolwiek aktywność internetową, trzeba posiadać aktywny numer telefonu komórkowego. Członkowie „water army” skupują takie zarejestrowane numery i używają ich do swoich celów. Proceder stał się tak popularny, że zaistniał jako swoista branża, w której taka „firma” może zarobić nawet 7,6 miliona RMB (prawie 5 milionów polskich złotych) w ciągu trzech miesięcy. W momencie wprowadzenia kwarantanny popyt na usługi internetowej „water army” znacząco spadł. To również czynnik, który mógł wpłynąć na spadek liczby abonamentów u operatorów telekomunikacyjnych.

Podsumowanie

Na podsumowanie warto zaznaczyć, że w Chinach istnieje bardzo dobrze rozwinięty system cenzurowania mediów i tego co ludzie robią i piszą w internecie. Świadczy o tym fakt, że np. historia o masakrze na placu Tian’anmen została skutecznie wymazana z historii tego kraju. Podobne przypadki można mnożyć i nie jest to tajemnica. Można więc założyć, że liczba faktycznych zgonów może być w jakiś sposób zaniżana. W opisywanym przypadku mówimy jednak o milionach. Jeśli władza by chciała to ukryć, to miałaby wszelkie instrumenty, aby to zrobić. Nie zaniedbałaby statystyk subskrypcji telefonów komórkowych. W tym przypadku doszukiwanie się spisku nie ma potwierdzenia w faktach.

Źródła

AP: https://apnews.com/afs:Content:8717250566
The Tech Portal: https://thetechportal.com/2020/03/24/china-telecom-users-decline-china-coronavirus/
Telecoms.com: https://telecoms.com/503263/5g-growth-isnt-enough-to-compensate-chinese-operators-subs-loss/, https://telecoms.com/503229/chinese-operators-lose-millions-of-subscribers/
Techblog: https://techblog.comsoc.org/2020/01/23/china-has-more-than-1-6-billion-mobile-subscribers-chinas-entire-population/
CCTV.com: http://m.news.cctv.com/2018/02/05/ARTI5T9viL8A5yYnwbpWm2Om180205.shtml
EJINSIGHT: https://www.ejinsight.com/eji/article/id/2412704/20200325-delving-into-the-decline-in-china-mobile-phone-accounts
HKEJ.com: https://www1.hkej.com/dailynews/finnews/article/2410974/%E6%8B%86%E8%A7%A3%E4%B8%AD%E7%A7%BB%E7%94%A8%E6%88%B6%E3%80%8C%E6%B6%88%E5%A4%B1%E3%80%8D%E4%B9%8B%E8%AC%8E
Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Protesty_na_placu_Niebia%C5%84skiego_Spokoju_w_1989, https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Water_Army

Karol Orzeł 179 wpisów

Społecznik, pasjonat internetu. Wieloletni wolontariusz Fundacji "Dom w Łodzi". Wolontariusz roku 2015 województwa łódzkiego. Jeden z laureatów Barw Wolontariatu w 2015 roku. Właściciel firmy Devlom. Prywatnie mąż wspaniałej żony i ojciec niesamowitej córeczki.