- To nieprawda, że w ramach nowego systemu opłat za drogi krajowe i autostrady każdy kierowca obowiązkowo będzie musiał mieć zainstalowany lokalizator.
- Nowelizacja ustawy o drogach publicznych z 16 czerwca 2020 dotyczy tylko pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
18 CZERWCA, 2020 na portalu Techpremiery pojawił się artykuł, który miał sugerować, że rząd wprowadza obowiązek instalowania lokalizatora w każdym samochodzie, jako część nowoczesnego systemu opłat za drogi krajowe i autostrady.
Nowy obowiązek dla kierowców! Za brak urządzenia lokalizacyjnego przewidywane kary do 1,5 tys zł. Montaż urządzenia lokalizacyjnego w samochodzie będzie obowiązkiem każdego kierowcy. Już w przyszłym roku opłaty drogowe będą naliczane w nowy sposób.
W podobnym tonie były utrzymane publikacje portali Gazeta.pl NEXT i O2.pl:
W większości fałsz
Więcej o naszym systemie oceniania:Co jest fałszem?
Zmiany w prawie nie dotyczą większości pojazdów na polskich drogach, w tym aut osobowych.
Co jest prawdą?
Informacja dotyczy jedynie pojazdów powyżej 3,5t.
Obowiązkowy lokalizator? Tak, ale dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
Wspomniane wyżej publikacje pomijają fakt, że nowelizacja obejmuje tylko pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Nowelizacja nie dotyczy więc samochodów osobowych. Bardzo precyzyjnie informują o tym strony rządowe:
Od 1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) przejmie od Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) pobór opłaty elektronicznej za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz pobór opłaty za autostrady na wyznaczonych odcinkach A2 i A4.
Pełny tekst nowelizacji jest również dostępny na stronach sejmu. Mały szczegół, a zmienia bardzo wiele. Okazuje się, że zapisy umieszczone w ustawie nie będą jednak dotyczyć większości kierowców.
Dlaczego zmiany?
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych ma ułatwić kierowcom i przewoźnikom samochodów ciężarowych uiszczanie opłat na wybranych odcinkach dróg krajowych i autostradach. Jak wyjaśnia szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska:
Głównym celem zmiany jest zagwarantowanie nowoczesnego i efektywnego sposobu poboru opłat od przewoźników drogowych. Nowe przepisy umożliwiają płynne przejście z obecnego systemu do bardziej nowoczesnego rozwiązania. Wdrożony zostanie nowy system, oparty na geolokalizacji, którą już wykorzystujemy w monitorowaniu SENT. Ułatwi to pobór opłat i ograniczy koszty ponoszone przez użytkowników dróg oraz przez administrację
Podsumowanie
Zmanipulowane artykuły wspomniane na początku tej weryfikacji, wywołały bardzo dużo negatywnych komentarzy pod adresem rządu. Nie dowiemy się raczej, czy pominięcie dopuszczalnej masy całkowitej przez autorów tych artykułów było umyślne czy nie. Warto jednak zauważyć, że w okresie wyborów, takie “pominięcie” to skuteczny sposób na podniesienie oglądalności portalu. Co ciekawe, serwis moto.pl, który jest częścią serwisów Agora S.A. już zdementował fałszywą informację, ale zmanipulowanego artykułu z Gazeta.pl NEXT (również część Agora S.A) już nie poprawiono.
Źródła
Zdjęcie: Edroga.pl
Gov.pl: https://www.gov.pl/web/kas/pobor-oplaty-elektronicznej-za-przejazd-po-drogach-w-rekach-kas
Sejm.gov.pl: http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/342_u.htm