15 grudnia na portalu Twitter, użytkownik o nicku @RadekPiasecki1, zamieścił fotomontaż przedstawiający tabliczkę z misją Ministerstwa Zdrowia z przerobionym hasłem “Kod QR czyni wolnym”, który nawiązuje do hasła z bramy obozu koncentracyjnego Auschwitz “Arbeit macht frei”. Post bardzo szybko zyskał popularność i był chętnie udostępniany w mediach społecznościowych wśród grup antyszczepionkowych oraz wyborców Konfederacji.
![Kod qr czyni wolnym](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/tt.png)
Przerobione zdjęcie z fałszywą misją ministerstwa zdrowia bardzo szybko zrobiło furorę na Facebooku. Fotomontaż szczególnie chętnie był udostępniany przez środowiska antyszczepionkowe oraz wyborców Konfederacji.
![Kod QR na Facebooku](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/FB.png)
Zdjęcie z nieprawdziwym hasłem udostępnił też m.in. poseł Konfederacji Jacek Wilk, prosząc jednocześnie o reakcję Muzeum Auschwitz.
![Wilk o kodzie QR](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/wilk.png)
Prawdziwa wersja
Prawdziwa wersja hasła na tabliczce z misją ministerstwa zdrowia brzmi:
“Jesteśmy po to, aby Polki i Polacy żyli dłużej, zdrowiej, aktywniej…”
Każdy może obejrzeć ją osobiście w gmachu ministerstwa przy ulicy Miodowej 15 w Warszawie.
![Prawdziwy tekst misji MZ](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/prawda.jpg)
Fotomontaż a transparent “Szczepienie czyni wolnym”
Czas, w którym opublikowano fotomontaż z fałszywym tekstem misji Ministerstwa Zdrowia nie jest przypadkowy. Był to dzień po kontrowersyjnym eksponowaniu przez środowiska antyszczepionkowe transparentu odwołującego się do hasła “Arbeit macht frei” z bramy obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Muzeum Auschwitz wydało w tej sprawie oświadczenie, uznając takie wykorzystanie symbolu obozu koncentracyjnego za “skandaliczny przejaw moralnego zepsucia”.
Wysokiej jakości fotomontaż z fałszywą misją Ministerstwa Zdrowia pojawił się jako element walki informacyjnej i posłużył środowiskom antyszczepionkowych oraz sympatykom Konfederacji do walki ze społecznym oburzeniem wywołanym transparentem “Szczepienie czyni wolnym”.
![Muzeum Auschwitz](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/muzeum.png)
Podsumowanie
Tak duża popularność omawianego fotomontażu nie powinna dziwić. Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że jeśli chodzi o weryfikację informacji, polscy internauci plasują się na końcu stawki w całej Unii Europejskiej. Badanie przeprowadzone wśród osób w wieku 16-74 wykazało, że jedynie 16% Polaków weryfikuje informacje znalezione na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych.
![Procent ludzi weryfikujących informacje](https://fakenews.pl/wp-content/uploads/2021/12/ICT-HH-IND-2021.png)
Źródła
Głos Pacjenta: https://twitter.com/GlosPacjenta/status/1421034649237786625
Muzeum Auschwitz: https://twitter.com/MuzeumAuschwitz/status/1470842890695942158