Zatrzymaj się!

Tworzenie treści kosztuje i jest czasochłonne. Może podarujesz nam kawę?

Zostaję patronem / patronką! Wspieram z Przelewy24 Zamknij to okno

“Kod QR czyni wolnym” – ta tabliczka to fotomontaż

“Kod QR czyni wolnym” – ta tabliczka to fotomontaż

15 grudnia na portalu Twitter, użytkownik o nicku @RadekPiasecki1, zamieścił fotomontaż przedstawiający tabliczkę z misją Ministerstwa Zdrowia z przerobionym hasłem “Kod QR czyni wolnym”, który nawiązuje do hasła z bramy obozu koncentracyjnego Auschwitz “Arbeit macht frei”. Post bardzo szybko zyskał popularność i był chętnie udostępniany w mediach społecznościowych wśród grup antyszczepionkowych oraz wyborców Konfederacji.

Kod qr czyni wolnym
Źródło: Twitter/Piasecki
Teza:
Tabliczka z misją ministerstwa zdrowia “Kod QR czyni wolnym”, nawiązuje do hitlerowskiego hasła “Arbeit macht frei”.

Przerobione zdjęcie z fałszywą misją ministerstwa zdrowia bardzo szybko zrobiło furorę na Facebooku. Fotomontaż szczególnie chętnie był udostępniany przez środowiska antyszczepionkowe oraz wyborców Konfederacji.

Kod QR na Facebooku
Źródło: Facebook

Zdjęcie z nieprawdziwym hasłem udostępnił też m.in. poseł Konfederacji Jacek Wilk, prosząc jednocześnie o reakcję Muzeum Auschwitz.

Wilk o kodzie QR
Źródło: Twitter/Wilk

Prawdziwa wersja

Prawdziwa wersja hasła na tabliczce z misją ministerstwa zdrowia brzmi:

“Jesteśmy po to, aby Polki i Polacy żyli dłużej, zdrowiej, aktywniej…”

Każdy może obejrzeć ją osobiście w gmachu ministerstwa przy ulicy Miodowej 15 w Warszawie.

Prawdziwy tekst misji MZ
Źródło: Głos Pacjenta

Fotomontaż a transparent “Szczepienie czyni wolnym”

Czas, w którym opublikowano fotomontaż z fałszywym tekstem misji Ministerstwa Zdrowia nie jest przypadkowy. Był to dzień po kontrowersyjnym eksponowaniu przez środowiska antyszczepionkowe transparentu odwołującego się do hasła “Arbeit macht frei” z bramy obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Muzeum Auschwitz wydało w tej sprawie oświadczenie, uznając takie wykorzystanie symbolu obozu koncentracyjnego za “skandaliczny przejaw moralnego zepsucia”.

Wysokiej jakości fotomontaż z fałszywą misją Ministerstwa Zdrowia pojawił się jako element walki informacyjnej i posłużył środowiskom antyszczepionkowych oraz sympatykom Konfederacji do walki ze społecznym oburzeniem wywołanym transparentem “Szczepienie czyni wolnym”.

Muzeum Auschwitz
Źródło: Muzeum Auschwitz

Podsumowanie

Tak duża popularność omawianego fotomontażu nie powinna dziwić. Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że jeśli chodzi o weryfikację informacji, polscy internauci plasują się na końcu stawki w całej Unii Europejskiej. Badanie przeprowadzone wśród osób w wieku 16-74 wykazało, że jedynie 16% Polaków weryfikuje informacje znalezione na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych.

 

Procent ludzi weryfikujących informacje
Źródło: Eurostat

Źródła

Głos Pacjenta: https://twitter.com/GlosPacjenta/status/1421034649237786625

Muzeum Auschwitz: https://twitter.com/MuzeumAuschwitz/status/1470842890695942158

Eurostat: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20211216-3?fbclid=IwAR177DpNQ52ezs8kUOO1ho-glVkmD8eOAj-U6uZZaKhAQemLTSMzcQAc3CQ

Komentarze

Absolwent Telekomunikacji i Elektroniki na Politechnice Wrocławskiej. Zawodowo zajmuje się technologią 5G. Zainteresowania: podróże, literatura faktu i kuchnia orientalna. Uczulony na błędy językowe. Email: pcymbor(at)fakenews.pl