15 grudnia na portalu Twitter, użytkownik o nicku @RadekPiasecki1, zamieścił fotomontaż przedstawiający tabliczkę z misją Ministerstwa Zdrowia z przerobionym hasłem „Kod QR czyni wolnym”, który nawiązuje do hasła z bramy obozu koncentracyjnego Auschwitz „Arbeit macht frei”. Post bardzo szybko zyskał popularność i był chętnie udostępniany w mediach społecznościowych wśród grup antyszczepionkowych oraz wyborców Konfederacji.

Przerobione zdjęcie z fałszywą misją ministerstwa zdrowia bardzo szybko zrobiło furorę na Facebooku. Fotomontaż szczególnie chętnie był udostępniany przez środowiska antyszczepionkowe oraz wyborców Konfederacji.

Zdjęcie z nieprawdziwym hasłem udostępnił też m.in. poseł Konfederacji Jacek Wilk, prosząc jednocześnie o reakcję Muzeum Auschwitz.

Prawdziwa wersja
Prawdziwa wersja hasła na tabliczce z misją ministerstwa zdrowia brzmi:
„Jesteśmy po to, aby Polki i Polacy żyli dłużej, zdrowiej, aktywniej…”
Każdy może obejrzeć ją osobiście w gmachu ministerstwa przy ulicy Miodowej 15 w Warszawie.

Fotomontaż a transparent „Szczepienie czyni wolnym”
Czas, w którym opublikowano fotomontaż z fałszywym tekstem misji Ministerstwa Zdrowia nie jest przypadkowy. Był to dzień po kontrowersyjnym eksponowaniu przez środowiska antyszczepionkowe transparentu odwołującego się do hasła „Arbeit macht frei” z bramy obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Muzeum Auschwitz wydało w tej sprawie oświadczenie, uznając takie wykorzystanie symbolu obozu koncentracyjnego za „skandaliczny przejaw moralnego zepsucia”.
Wysokiej jakości fotomontaż z fałszywą misją Ministerstwa Zdrowia pojawił się jako element walki informacyjnej i posłużył środowiskom antyszczepionkowych oraz sympatykom Konfederacji do walki ze społecznym oburzeniem wywołanym transparentem „Szczepienie czyni wolnym”.

Podsumowanie
Tak duża popularność omawianego fotomontażu nie powinna dziwić. Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że jeśli chodzi o weryfikację informacji, polscy internauci plasują się na końcu stawki w całej Unii Europejskiej. Badanie przeprowadzone wśród osób w wieku 16-74 wykazało, że jedynie 16% Polaków weryfikuje informacje znalezione na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych.

Źródła
Głos Pacjenta: https://twitter.com/GlosPacjenta/status/1421034649237786625
Muzeum Auschwitz: https://twitter.com/MuzeumAuschwitz/status/1470842890695942158