Zatrzymaj się!

Tworzenie treści kosztuje i jest czasochłonne. Może podarujesz nam kawę?

Zostaję patronem / patronką! Wspieram z Przelewy24 Zamknij to okno

Nie, UE nie zakaże jazdy autami spalinowymi w weekendy

Nie, UE nie zakaże jazdy autami spalinowymi w weekendy

Dużą popularnością w mediach społecznościowych na początku roku cieszył się tekst na portalu WRC, z głośnym tytułem o wprowadzeniu zakazu jazdy samochodami spalinowymi w weekendy. W artykule przypominamy, że przeczytanie nagłówków nie zawsze jest wystarczające, aby w pełni zrozumieć tekst, szczególnie jeżeli ten jest satyrą. Wyjaśniamy również krótko, na czym polega unijny pakiet Fit for 55 w obszarze motoryzacji.

Źródło: WRC
Teza:
Za 3 lata Unia Europejska chce wprowadzić zakaz jazdy autami spalinowymi w weekendy. Diesel tylko we wtorki i czwartki.
Nasza ocena:

Dużą popularnością cieszył się wpis Stefana Wójcika, użytkownika Twittera, który na swoim profilu pisze o osobie m.in. „Zawsze piszę prawdę„. Tweet o rzekomym zakazie jazdy samochodami spalinowymi od 2025 roku w weekendy i całkowitym od 2030 zyskał ponad tysiąc polubień i kilkaset udostępnień.

Stefan Wójcik o zakazie jazdy dieslami
Źródło: Twitter/Wójcik

Jeszcze większą popularnością cieszył się tweet Artura Dziambora, posła Konfederacji, który artykuł o prognozie sugerującej zakazy poruszania się autami spalinowymi skomentował krótko: #PolExit natychmiast.

Dziambor o zakazie diesli
Źródło: Twitter/Dziambor

Na Facebooku dezinformację o zakazie jazdy autami spalinowymi w weekendy umieścił między innymi Damian Daszkowski, szef medialny Ruchu Narodowego na Dolnym Śląsku i członek rady politycznej Konfederacji.

Daszkowski o zakazie diesli
Źródło: Facebook/Daszkowski

Prześmiewcze prognozy

Już we wstępie artykułu na portalu WRC czytamy o wymyślonej oraz fikcyjnej propozycji. Publikacja WRC, tak chętnie rozpowszechniana w mediach społecznościowych, jest częścią szerszej analizy pochodzącej z portalu Business Insider. Prognozy dla różnych branż gospodarki, „czasem z przymrużeniem oka, a czasem z ironią”, udzielił w nim prof. Konrad Świrski z Instytutu Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej.

Profesor Świrski opublikował link do artykułu na swoim profilu na portalu Twitter. Skomentował go słowami: „Jak co roku, trochę prześmiewcze prognozy dla energetyki na 2022 rok.”

Skontaktowaliśmy się z autorem głośnej publikacji. Profesor Świrski był bardzo zaskoczony, że jego żartobliwe w tonie prognozy stały się rzeczywistym argumentem przeciwko polskiemu członkostwu w UE. Jak wspominał, co roku przedstawia prześmiewcze prognozy z rynku energetycznego. Jego ubiegłoroczny wpis na portalu Linkedin dotyczył m.in. fikcyjnej inwestycji Elona Muska w Polsce i budowy Fiata 126p w wersji full electric:

TESLA w pilotażowym programie polskiej policji (i energetyki) – okazuje się, że grudniowa wizyta Elona Muska w Polsce nie byłą przypadkowa. Strategiczne porozumienie TESLA-Polska podpisane. Polska policja jest wyposażana w najnowsze wersje szybkich wersji modelu 3 (z automatycznymi siedzeniami i elektronicznymi kajdankami dla złoczyńców), a jednocześnie nowa polska fabryka TeraFactory zalewa świat nowymi produktami. Pojawia się także pomysł reaktywacji designu Fiata 126p w wersji full electric, o na razie roboczej nazwie TESLA 0,5 PL. Polskie koncerny już składają tysiące zamówień na Teslowego Fiata, który także może być łączony w nowy, ruchomy magazyn energii.

Czym jest pakiet Fit for 55?

14 lipca Komisja Europejska przedstawiła pakiet propozycji regulacji prawnych mających na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku, w porównaniu do poziomu z 1990 roku. Działania te są kontynuacją Europejskiego Zielonego Ładu, przedstawionego w grudniu 2019 roku, który zakłada osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Jak czytamy w Energy Monitor, „Fit for 55” nie zawiera żadnych planów wycofania z eksploatacji  pojazdów z silnikami spalinowymi. Unijne propozycje dotyczą tylko nowej sprzedaży – nie zakazują ani nie ograniczają ruchu pojazdów, które już jeżdżą po drogach. Dlatego kierowcy aut spalinowych mogą spać spokojnie.

W raporcie przygotowanym przez International Council on Clean Transportation, amerykańską organizację pozarządową zajmującą się badanami oraz analizami technicznymi w zakresie ochrony środowiska, możemy przeczytać o planach producentów przechodzenia na wyłączną produkcję aut elektrycznych. Niektóre firmy, jak np. Volvo, Ford oraz Fiat, zobowiązały się do przejścia na elektryki w 2030 roku. Alfa Romeo zamierza osiągnąć 100% produkcji elektrycznych aut już w 2027 roku. Rekordzistą jest Jaguar, który przejdzie na elektryki całkowicie od 2025 roku.

Raport ICCT
Źródło: ICCT

Podsumowanie

Artykuł w WRC jest clickbaitem, który swoim krzykliwym tytułem ma za zadanie przyciągnąć większą liczbę czytelników. Jednak również tekst, który miał być ewidentnym żartem, został potraktowany w środowisku antyunijnym jako poważna zapowiedź ograniczeń dla kierowców aut spalinowych.

Mimo iż autor w pierwszym akapicie zaznacza, że wizja ta jest fikcyjna i przedstawia ironiczną prognozę polityki Unii Europejskiej wobec samochodów, tysiące internatów potraktowało ją jako realną propozycję unijnych urzędników.

Źródła:

WRC: https://wrc.net.pl/mz-pilne-za-3-lata-unia-europejska-chce-wprowadzic-zakaz-jazdy-autami-spalinowymi-w-weekendy-diesel-tylko-we-wtorki-i-czwartki

Business Insider: https://businessinsider.com.pl/gospodarka/szokujace-energetyczne-prognozy-na-2022-r-wedlug-prof-swirskiego/6xw6nbd

Linkedin: https://www.linkedin.com/pulse/szokuj%C4%85ce-prognozy-dla-energetyki-2021-jak-co-roku-konrad-swirski/?published=t

Energy Monitor: https://www.energymonitor.ai/sectors/transport/eu-road-to-ditch-fossil-fuel-cars-by-2035-is-full-of-potholes

ICCT: https://theicct.org/sites/default/files/publications/fit-for-55-review-eu-sept21.pdf

Komentarze

Absolwent Telekomunikacji i Elektroniki na Politechnice Wrocławskiej. Ekspert w zakresie technologii 5G. Z serwisem związany jest od 2020 roku. Specjalizuje się w weryfikacji informacji dotyczących polityki, spraw społecznych, klimatu i technologii. Umiejętności OSINTowe doskonalił na kursach prowadzonych przez m.in. organizacje Sekkura i Bellingcat. Posiada certyfikat DISARM. Email: pcymbor(at)fakenews.pl